Friday, September 16, 2011

Laksa Penang dan Hari Malaysia...

Selamat Hari Malaysia untuk semua rakyat Malaysia tak kira di mana saja anda berada asalkan anda anak kelahiran Malaysia.... 16 September setiap rakyat Malaysia akan menyambutnya dalam erti kata lain.. semua rakyat Malaysia diberi cuti umum....Huhuhu... suka kan??????? Aku pun suka juga..

Tapi pagi-pagi lagi hubby aku bersiap-siap nak masuk opis katanya... Aiseh... ingatkan cuti boleh la nak rayau-rayau g open house ke open window shopping ker... Hancus harapan aku....

So, aku kena tukar plan la... Emmmm aku buka laptop tengok resepi apa nak masak special hari ni (aku ni kan tukang masak tegar)Tetiba aku teingin nak buat Laksa Penang....
Apa lagi cepat-cepat aku revised balik bahan-bahannya then aku pun bersiap-siap ke pasar Pak Lang Segar....

Beli beli la apa yang patut....

Ini bahan-bahan yang aku dah oleh semula dari resepi yang aku dapat... Tak ada bezanya dengan resepi yang sedia ada... Tapi saja nak tulis jugak... gatei

Bahan-bahannya:
8 ekor ikan kembung - rebus ngan asam keping ngan garam sikit...
2 sudu cili boh - cili kering yang aku dah kisar sendiri , jenis yang agak pedas cilinya
10 biji bawang merah - sebab bawang aku kecik-kecik
4 biji bawang putih
sedikit halia
seinci belacan yang bentuk 4 segi tu... katanya lagi banyak belacan lagi sedap...
3 batang bunga kantan... sebab mude sangat yg aku dapat tu
5 batang daun kesum

Sebiji timun kecil - dihiris halus
3 helai salad - dihiris halus
1 biji cili besar - tapi aku tak isi sebab kuah aku dah pedas dah
4 biji telur direbus sehingga keras... hahaha takkan separuh masak pulak kan???

Cara-cara:
Memula aku rebus ikan kembung bersama asam 6 asam keping nagan sedikit garam tuh...
Kupas bawang putih, merah, halia... campak masukkan dalam blender... oh ya blender sekali belacan tadi ngan cili boh jugak...
dah siap blend.. masukkan dalam periuk... 
Apabila ikan dah masak empuk, ambil ikan2 tu... asingkan isi ngan tulang.... Isi letak tepi a.k.a dalam mangkuk lain... Tulang-tulang tadi blend dengan air rebusan ikan tadi.... Kasi tuang dalam periuk yang ada bahan2 blen tadi... Oh ya, jangan lupa tapis air tulang ikan tu.. kang tak pasal-pasal ada yang tercekik tulang pulak....

Masak sampai kuah mendidih...blend semula isi ikan tadi.. then campak masukkan dalam periuk ... masukkan daun kesum dan bunga kantan tadi... rasa.. dah cukup masin rasa atau tak....  kalau rasa nak puas hati lagi tambah gula sikit... tapi kalau tak puas hati jangan tambah gula banyak pulak... hahah (sori lawak tak lucu...) Kacau-kacau sampai kuah jadi pekat sikit...
Then... 
TADAAAAAAAAAAAAAA.... dah siap Laksanya.....



Inilah hasil kerajinan aku untuk hari Malaysia tahun ini....
Cherio...
Bye..
Sayonara...













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...