Tuesday, February 8, 2011

Mari memasak.... sambal itam

Macam rancangan masakan la pulak.... hihihi

Sebenarnya aku bukan nak tunjuk pandai... sekadar berkongsi resepi...
Sambal itam adalah merupakan masakan orang pahang yang telah diperkenalkan oleh nenek moyang kita dahulu.... Pada mulanya aku pun tak berapa tahu pasal sambal itam ini.. sehinggalah pada bulan puasa tahun lepas aku berkunjung ke rumah kakak aku dan pada masa tu dia tengah menumbuk ikan bilis di dapur... Lalu aku yang memang petah berkata-kata ni terus bertanya, apa yg dia tengah buat... Rupanya dia tengah menyediakan sambal itam untuk bekalan anaknya yang berada di Kolej Matrikulasi Banting.... Sebagai pembuka selera di bulan puasa katanya...

Tak mau citer panjang-panjang... meh kita lihat camana nak buatnyer....

Memula kita kena sediakan ikan bilisnyer....belah dan cuci bersih-bersih tau... lebih kurang setengah kilo jer..... sebab belimbing itamnya aku guna semangkuk penuh... ala mangkuk macam kita beli yong tau fu kat pasar malam tu...
Cili padi.... mesti cari yang pedas-pedas tau.... Kalau kat kampung cari cili yang kecik-kecik tu baru petul-betul pedas.... tapi kalau dah duk bandar ni kena pandai cari cili yang betul-betul pedas... cili ni aku beli kat Mydin USJ... boleh tahan jugak la pedasnya.... Sekampit 99 sen... so, aku ambil dalam sekampit setengah....

** sekampit = satu bungkus
Haaa..... ini bahan yang paling mahal... bukan mahal sebab apa... mahal sebab payah nak dapat... Aku dapatkannya pun kat pasar Ahad Benta.. katanya kat sana memang pure belimbing itamnyer... Harga dalam RM5.00 jer semangkuk...cuma proses nak memasakkan belimbing ni memakan masa yg agak lama... Hanya otai je yg pandai buat....

Dan aku bukan otai tu....

Ok... semua bahan tadi ditumbuk berasingan.....
Ini pula gambar anak lelaki aku yang paling excited nak tolong tumbuk.... Jadi sebagai ibu yang prihatin, aku benarkan dia menunjukkan bakatnya.....
Ok, selepas semua bahan tadi ditumbuk, gaulkan dulu cili dan belimbing itam tadi di dalam mangkuk... orang dulu-dulu kata, gaulkan dulu atas darat..... pas tu baru masukkan dalam kuali...
Ok, ini adalah kuali warisan yang memang sesuai sangat nak membuat sambal macam ni...
Panaskan minyak.... hahaha ini pun nak kena bagitau ker???
Pas tu masukkan cili dan sambal itam tadi beserta ikan bilis, dan gaul la sehingga semua bahan-bahan tadi sebati... Masak dengan api sederhana...
Teruskan mengacau sehingga bahan-bahan tadi bertukar kaler...Dan inilah hasilnya.... sambal belimbing itam namanya.... kenapa itam??? Tengok la sendiri kalernyer.....

Slamat mencuba...

73, 88

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...