Thursday, November 12, 2009

Siapalah kita.....tanpanya

Petang tadi aku klebek-klebek (bahasa ganu) hp aku, ada satu gambo yang aku ambil yang amat menyentuh perasaan dan membuat aku berfikir beratus-ratus kali...
Sering kali kita dengar, sayangi ibu, hormati ibu kita tapi sejauhmana penerapan nilai hormat dan sayang itu jarang di kupaskan oleh orang perseorangan... kalau kita dapat dengar pun masa ceramah agama, kem motivasi atau kursus-kursus keibubapaan sahaja...
Pernah ke kita duduk dan berfikir sejenak... "betapa bertuahnya aku di lahirkan ke dunia ini.... oleh insan bergelar IBU...."

Aku renung-renung, alangkah kerdilnya kita masa dilahirkan... orang hanya memuji betapa comelnya kita pada waktu itu... betapa geramnya orang nak cubit pipi kita yang montel dan putih gebu.. betapa orang hanya melihat anak kecil itu sahaja tanpa membuat perbandingan secara halus betapa besarnya pengorbanan ibunya....

Ntah la, mungkin aku hanya melayan perasaan , mungkin juga aku cuba bermonolog... tapi aku yakin aku tidak kesorangan, ramai lagi di luar sana sependapat dengan ku.


Gambar di atas membuktikan dahulu saiz tapak kaki kita hanya selebar 2 jari ibu, betapa kecilnya kaki kita dan saiz kita pada waktu itu...namun dari sehari ke sehari kita semakin membesar dan sekarang sudah dewasa... Masihkah kita derhaka kepada ibu bapa kita? Berapa ribu kali kita cuba melawan kata-kata mereka? berapa juta kali ungkapan "ah" keluar dari mulut kita ini??? Besar sangatkah kita untuk melawan kata-kata mereka.... Berapa kali kita cuba ungkapkan " maafkan saya ibu, maafkan saya ayah" semasa kita dewasa ini pada hari-hari biasa???

Bertuahlah kepada mereka yang masih mempunyai ibu/bapa.... Anda masih mempunyai peluang untuk meminta maaf selagi ada waktu... Orang tua kita pun sudah terlalu tua untuk kita lawan kata-kata mereka.... Akur sahajalah akan semua kata-kata mereka... tak ada ruginya... Ular yang menyusur akar tak akan hilang bisanya...

Maaflah kalau luahan perasaan aku ini, menyentuh hati kalian... bukan untuk menunjuk pandai, hanya nak berkongsi ilmu dan perasaan...

73

2 comments:

  1. agak menyentuh perasaan... apa2 pun agar kita tersedar dari lamunan yg mungkin kita lupa asal usul kita.. tq bro...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih PiDOT.... sekadar berkongsi...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...